سیارات 1

همه چيز در مداری معين شناورند. (سوره انبياء آيه 33)

 

عُطارِد (تير)   Mercury

عطارد به عنوان نزديكترين سياره به خورشيد، جهاني كوچك و سنگي با هسته اي متراكم است. اين كره، اتمسفر واقعي ندارد و بيشتر سطح آن از تعداد زيادي آثار برخورد و گودال پوشيده شده است. اين سياره خيلي تحت تاثير خورشيد بوده، و در نتيجه تغييرات زيادي در سطح از نظر دما دارد كه بيش از هر سياره ي ديگر در منظومه ي شمسي است. در اين كره تفاوت دما در شب و روز تا حدود 600 درجه ي سانتي گراد مي رسد.

 

مشكل ديدار

عكس هايي كه از عطارد و از روي زمين گرفته شده سطح آن را به صورت يك ديسك پُرز دار مبهم نشان مي دهد كه مطالعه ي آن در حضور خورشيد كه به آن نزديك است، مشكل خواهد بود. اين عكس از كنار هم قرار دادن عكس هاي گرفته شده بوسيله ي كاوشگر "مارينر 10" ساخته شده است.

mercury2bbb

 

_  نام عُطارِد بر گرفته از اساطير رومي به مفهوم "پيام آور خدايان" است.

_  عظيمترين گودال عطارد به نام "كالريس پلاني تيا" به طول 1400 كيلومتر است.

عطارد از ديد ارقام

فاصله ي متوسط از خورشيد  57.9 ميليون كيلومتر

زمان مداري     88 روز زميني

سرعت مداري     47.9 كيلومتر در ثانيه

زمان چرخش يك دور حول محور     58.7 روز زميني

قطر در استوا        4878كيلومتر

دماي سطحي     از-180 تا  +430درجه ي سانتي گراد

جرم (زمين=1)     0.055

گرانش (زمين=1)    0.38

تعداد قمرها 0

هواي رقيق

اتمسفر عطارد بسيار رقيق است، كمتر از يك تريليونيم زمين.

سديم و پتاسيم فقط در ايام روز يافت مي شود، زيرا انرژي خورشيدي باعث رها سازي آن ها از سطح سياره مي گردد.

عناصر تركيب شده در اتمسفر عطارد
اكسيژن 56%
سديم 35%
هليوم 8%
پتاسيم وهيدروژن 1%

1

 

روزهاي طولاني

گردش عطارد به حول محورش آهسته و تقريبا عمودي است. محور آن فقط 2 درجه نسبت به حالت عادي(90 درجه) با سطح مدارش زاويه دارد. حركت وضعي آن يعني يك گردش به دور خود به مدت 59 روز طول مي كشد و 88 روز لازم است تا اين سياره يك گردش به دور خورشيد را به پايان برساند.

images3

 

مداري با خروج از مركز

تركيبي از طول روز زياد و سال كوتاه براي هر سكنه احتمالي ايجاد اثراتي عجيب مي نمايد. در حالي كه عطارد دو دور از مدار خود را در اطراف خورشيد مي زند(در اينجا براي روشن شدن توسط شكل نشان داده شده)، اين كره سه بار به دور خود چرخيده است.

نقشه ي سطح

تصاوير گرفته شده از عطارد براي تهيه نقشه آن مورد استفاده قرار گرفت. هر مربع از اين شبكه مساحتي در حدود 80 * 80 كيلومتر را دارد.

images 1

 

چگونگي به وجود آمدن گودال در سيارات سنگي

از يك برخورد شهاب سنگي گودالي مدور حاصل مي شود و در نتيجه مواد پرتاب شده به بالا مجدداً بر گشت نموده و ايجاد لبه در اطراف گودال مي نمايد.

سنگي كه توسط برخورد اوليه متراكم شده ممكن است از كناره ها پس جهيده و يك نوك مخروطي را در مركز به وجود آورد.

نيمرخ گودال به تدريج تغيير مي يابد، چون قطعات سنگ و خرده هاي بازمانده از ديواره ها و قله ها به پايين مي لغزند.

download

 

تنها بازديد كننده

"مارينر 10"  تنها كاوشگري است كه مطالعات عميقي را در خصوص عطارد نموده است. اين سفينه در نوامبر سال 1973 به فضا اعزام و پنج ماه طول كشيد تا به سياره رسيد. در ضمن سه نوبت نزديك شدن به عطارد، كاوشگر توانست 40 درصد از سطح عطارد را عكسبرداري نمايد. مارينر 10 در كوتاهترين فاصله تا سياره به 300 كيلومتري سطح عطارد رسيد.

                                                                  index

 براي نامگذاري گودال هاي عطارد از اسامي بعضي بزرگان استفاده شده، از نويسندگان: سروانتس، ديكنز، گوته و تولستوي و از آهنگسازان: باخ، شوپن، موزارت و از نقاشان: "رنوار" و "ون گوك" و از معماران: ميكلانژ را مي توان نام برد.

_  سياره عطارد را منحصراً بين الطلوعين و يا بين الغروبين مي توان ديد.

زهره (ناهيد)   Venus

زهره سياره اي سنگي با اتمسفري غليظ است كه اندازه ي آن معادل زمين مي باشد. اين دو سياره شباهت هايي دارند اما شرايط آن ها خيلي متفاوت است. شرايط محيطي زهره بسيار خشن و غير دوستانه است زيرا داراي گرماي زياد، فشار خرد كننده و هواي غير قابل تنفس مي باشد. بر بالاي سطح هم، ابري غليظ با قطراتي از اسيد سولفوريك وجود دارد.

download 1

مخفي شدن در ابر

عوارض سطحي زهره توسط ابري دايمي و مانند يك پتو پوشيده شده و از نظر پنهان گرديده است. تيرگي هاي خميده در سطح ابرها نيز شامل سيستم هاي توفاني مي باشد.

حقايقي از زهره

_ زهره به زيبايي در آسمان زمين مي درخشد كه به علت انعكاس شديد نور خورشيد از سطح ابرهاي آن مي باشد.

_ سياره ي زهره هم مانند كره ي ماه داراي اهله است. براي ديدار اين پديده نياز به تلسكوپ مي باشد ولي با دوربين دوچشم هم مي تواند هلال زهره را نشان دهد.

زهره از ديد ارقام:

متوسط فاصله تا خورشيد                108.2 ميليون كيلومتر

زمان لازم براي يك گردش به دور خورشيد  224.7 روز زميني

سرعت گردش مداري                         35 كيلومتر در ثانيه

زمان لازم براي گردش به دور خورشيد        343 روز زميني

قطر در استوا                                     12 102 كيلومتر

دماي سطحي                              480 درجه سانتي گراد

جرم (زمين=1)                                    0.81

گرانش (زمين=1)                             0.88

تعداد قمرها                                        0

 

images1

 

 

در زير ابرها

در زير ابرهاي زهره، اتمسفري از دي اكسيد كربن(96%) وجود دارد. در روي سطح آن، فشار اتمسفر 90  برابر فشار بر روي زمين در سطح درياست.

چرخش عقب گردي

زهره يكي از دو سياره اي است كه چرخش حول محور خود را معكوس انجام مي دهد(دومي سياره ي كوتوله، پلوتو است). چرخش عقب گردي زهره چنان كُند است كه يك دور آن بيش از 243 روز زميني به طول مي انجامد كه بيشتر از يك سال زهره اي ( 224.7) روز زميني است. در زهره توفان قدرتمندي مجود دارد كه اتمسفر آن را سريع تر از خود سياره مي چرخاند. براي سطوح بالايي لايه ي ابري فقط چهار روز زميني وقت لازم دارد تا يك بار به گرد سياره بچرخد.

سياره ي گلخانه اي

زهره در منظومه ي شمسي نسبت به ساير سيارات داراي بيشترين درجه حرارت تا حد 480 درجه ي سانتي گراد مي باشد.  گرمي زهره به لحاظ اثر گلخانه اي است كه بي امان انجام مي پذيرد. هر چند كه لايه ي ابري زهره بيشترين انوار خورشيد را منعكس مي نمايد، ولي بخشي از انرژي گرمايي هم به سطح سياره مي رسد. اما به جاي اينكه تابش منعكس و به فضا عقب گرد كند، قسمتي در زير ابرها به دام مي افتد و باعث مي شود كه درجه حرارت آن بالا رود. بر روي زمين اتمسفر به گونه اي است كه اجازه مي دهد گرما بگريزد.

images 4

 

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با من در میان بگذارید      

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید    

وعده ما هر جمعه راس ساعت هفت صبح ضلع جنوبی پل آذر مقابل فرهنگسرای فرشچیان. برای شرکت در برنامه‌های رکابزنی تفریحی انجمن نیازی نیست که یک دوچرخه‌سوار حرفه‌ای باشید، کافیست تا در موعد مقرر با دوچرخه در محل حضور پیدا کنید. منتظر دیدار شما در جمعه این هفته هستیم.

آخرين جمعه هر ماه صرف صبحانه در كنار همركابان